الإثنين , نوفمبر 20 2017
الرئيسية / كلمات أغاني عراقية / كلمات أغنية ما أبيهم – بشار الأصيل

كلمات أغنية ما أبيهم – بشار الأصيل

كلمات أغنية ما أبيهم بشار الاصيل

حصري كلمات أغنية ما أبيهم للنجم العراقي بشار الأصيل وهي كلمات الشاعر قصي هاشم والحان الملحن اسعد حسين وتوزيع مثني العيسي وماسترنغ حسن العراقي وعزف قانون عمر، وهي أغنية رائعه للغاية وهي تحكي كما في الواقع الأن أنه ما يريد أحد أو بالمعني الصحيح أهله أو اصحابه لأن اليوم لا تستبعد خيانه الصديق او الاخ لان كله بيهون عليه العشره وبيخون محدش اليوم يراعي العشره بتهون عليه بسرعه مابقاش فيه خير لا في ولا في الأخ كما يقول المثل من عجائب الدنيا السبع الخيل الوفي بمعني لأخر يوم فى عمرنا مش هنلاقي الصديق الوفي ضهرك في ضهره الخيانه تحرق القلب بالعكس ممكن تتدمر حياه خصوصا لو من أقرب الناس ليك بعض الناس منا الأن لا يثقو فى أنفسهم قبل الناس من كتر ماشافو خيانه الحياه بدون صديق ليس لها معني الصديق هو نصفك الثاني يشارك حزنك فرحك سعادتك تقع في مواقف يسندك بمعني صحيح يكون ضلك خيالك أنا شخصيا حتي الأن رغم أصدقائى الكثير لا يوجد عندى صديق وفى أو صديق مفضل أمنو على أسرارى فى ناس منا رغم أصدقها وعددهم مفيش واحد بس يكون صاحب بجد الصاحب اللى تتمناه أنا اكتر ناس بتزعلنى او بتجرحنى هى اقرب الناس ليا بالعكس يمكن كمان ناس متربيه معايا فعلا في  ناس من تصرفاتهم تخليك تكره البشرية بأكملها وده مش غلطهم بالعكس ده غلطك انت او انتي انك أعطيتيهم حجم اكبر من حجمهم واحيانا بنبقى متوقعين خيانتهم لنا وبنصدم اكتر واكتر فيهم مش بيكفيهم صدمتا لا بيستمرو حتي تدمير حياتنا او يخلو حياتنا بدون طعم او بنكدب نفسنا ونقول هما احسن بس نتصادف في كلامهم يوصلنا ونعرف العكس بس متأخر جدأ، حتى لأ يأخذنى الكلام تفضلوا كلمات الأغنية

صور بوستر ما ابيهم بشار الاصيل
صور بوستر ما ابيهم بشار الاصيل

كلمات ما أبيهم بشار الأصيل

تفضلوا كلمات الأغنية :

ما ابيهم لا ولا اترجي فيهم

خانوا سنين ونسوني العشره هانت عليهم

أتركهم وقلبي يعاني وأعاشر قوم غير تاني

السبب كله بثمانى أبتعد وياريتني ليهم

منهم وفيهم عذابي ضيعو عمري وشبابي

لا يمتون بغيابي مستحيل أرجع عليهم

ما أبيهم تكفي قلبي ضيعوني وضاع تعبي

الورد يدبل خسارة دمرو كل شئ بأيديهم

الغزال بيكي ليالي

مالحظة بيكدب خيالي الا ماشوفت بحكيهم

على نفسى فضليتهم  وبعد ما مر خانيتهم

رغم ما ادرى وجربتهم هانت العشره عليهم

ما أبيهم ما أبيهم لا ولا اترجى فيهم

ما ابيهم يا ندامه خلي اقرائها سلامه

هى اموت شلون يصحي

ما يعرف قلبي يبكيهم

اسكتوا كفي خواطر

ليش وابقي اكابر انا من حقي اعاشر بشر من روحي أبيهم

هي دنيا ولازم افهم الجرح لابد يتم

ليش ارجع واندم مستحيل ارجع عليهم

أتمنى أن تنال أعجبكم

ما أبيهم بشار الأصيل

عن Mohamed Ashraf

شاهد أيضاً

حصريا اجدد صور للفنان العراقي نبيل الاديب 2017 جديدة

كلمات اغنية عادي جرحك نبيل الاديب

كلمات اغنية عادي جرحك نبيل الاديب كلمات اغنية عادي جرحك للفنان العراقي “نبيل الاديب” Nabeel …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *